پنج شنبه , تیر ۱۲ ۱۳۹۹
خانه / آموزشهای برنامه نویسی / از چه مشتریانی باید دوری کرد؟

از چه مشتریانی باید دوری کرد؟

از چه مشتریانی باید دوری کرد؟

دنیای امروز بشدت به نرم افزار وابسته شده است. شاید در نگاه اول این یکی از مزایای خیلی خوب برای شاغلین این حوزه محسوب شود. اما باید دقت داشته باشید که به همان اندازه که فرصت ها در دنیای نرم افزار ایجاد می شود، تهدیدها هم افزایش پیدا می کنند.

 

اما در این مقاله قصد ندارم در مورد خرابکاری های نرم افزاری یا سرقت اطلاعات یا … صحبت کنم. در این مقاله می خواهم در مورد تهدیدهای مشتریان شما صحبت کنم. گاه یک مشتری می تواند تهدید بسیار بزرگی برای کار و وقت و تخصص شما باشد.

 

از چه مشتریانی باید دوری کرد؟

اگر در زمینه نرم افزار تجربه کافی داشته باشید مطمئنا با انواع و اقسام مشتریان روبرو شده اید. برخی از مشتریهای شما خیلی متشخصانه می آیند، سفارش می دهند، پرداخت می کنند، کار خود را تحویل می گیرند و می روند.

اما متاسفانه این موضوع برای همه مشتریهای شما روی نمی دهد. اگر در این زمینه تازه کار هستید، یا مشتریانی دارید که درخواستهای غیرمعقولی از شما دارند این مقاله برای شما نوشته شده است. پس با ما در وب سایت Aspcore.ir همراه باشید.

 

از چه مشتریانی باید دوری کرد

 

فعلا یدونه مجانی بزن برامون کارتو ببینیم

بله ، احتمالا جمله بالا را شنیده اید، مشتریانی که انتظار کار مجانی دارند و با گفتن جملاتی دوستانه و یا گاهی جملاتی که کار را بی ارزش نشان می دهند به دنبال کار مجانی هستند. توضیحات بیشتری در این رابطه از مشتریها نمی دهیم. فقط بشدت دوری کنید از این دسته از افراد!!! (افراد نه مشتری)

 

تا شب برامون آماده اش کن

دسته دیگری از مشتریها هستند که انتظار دارند هر گاه به سراغ برنامه نویس یا طراح یا گرافیک کار می روند در اسرع وقت و در اولویت اول کار آنها انجام شود. این دسته از افراد اصولا فکر می کنند که برنامه نویس یا طراح هیچ کار دیگری ندارد و تنها کار او طرح یا پروژه آنها می باشد. البته سرعت در انجام پروژه قطعا باعث رضایت مشتری خواهد شد و باید در اولویت طراح یا برنامه نویس باشد. اما سعی کنید ساعات کاری استاندارد را در طول روز حتما رعایت کنید. دقت کنید که اگر شما ۲۴ ساعت کامل کار کنید، مشتری شما به اندازه همان ۱ روز انتظار پرداخت پول دارد!!

 

می تونی همین الان سریع تغییرش بدی؟ (ساعت ۴ صبح!!!)

خیلی از مشتریها در ابتدای کار جزییات کار خود را نمی دانند. یا اینکه دوست دارند کمی کار انجام شود و نتیجه را ببینند تا طرح های جدیدتری به ذهن آنها بیاید. البته تا اینجا طبیعی می باشد. اما برخی دیگر از مشتریان انتظار دارند در هر ساعتی که درخواستی داشنتد دقیقا در همان لحظه شما مشغول انجام کار شوید!!!

 

خوبه ولی می تونی کلا عوضش کنی؟

شاید از شنیدن این جمله عصبانی شوید، اما شخصا برای خودم پیش آمده!!! مشتری پروژه ای را سفارش می دهد و بعد از انجام آن پروژه طرح های جدیدتری به ذهن او می رسد. یا با برخی مشورت می کند و از پروژه اولیه منصرف می شود. در اینجاست که تقاضای تغییر کامل پروژه را می دهد بدون آنکه در مورد زمانبندی و قیمت کار جدید صحبتی کند!!!

 

ارزون حساب کن برات رزومه میشه، بازم کار داریم برات

بله، تقریبا می توان گفت در ۹۹ درصد از پروزه ها و طرح ها این درخواست وجود دارد. ارزون حساب کن. شاید باور آن برای مشتری سخت باشد اما قیمتهایی که طراحان و برنامه نویسان برای پروژه ها می دهند اکثر مواقع از کف قیمتی هم پایین تر است.

اما تقاضای تخفیف کردن بد نیست. بد ماجرا آنجاست که مشتری به دنبال رزومه سازی برای طراح نیز هست!!! و ادعای این که باز هم کار داریم برات !!!

در اینجا از یک تجربه بزرگ می خواهم با شما صحبت کنم. بنده بیش از ۵۰ پروژه نرم افزاری انجام داده ام. شاید در ۳۰ مورد این جمله تکرار شده است. “بازم با شما کار داریم. هوای مارو داشته باش

و در اینجا به شما می گویم هیچ کدام از آنها دیگر کاری با من و برای من نداشته اند. پس اگر پروژه ای انجام میدهید بخاطر این صحبت ها هیچ موقع تخفیف های غیرمعقول ندهید.

 

یه لوگو هم اشانتیون برامون بزن. دفعه بعد از خجالتت در میایم

بله بازهم تقاضای کار مجانی!!! همیشه هزینه کار خود را بگیرید. کار مجانی ارزش کار را بالا نمی برد. اتفاقا وقتی کوچکترین کارها را با دریافت هزینه انجام دهید ارزش و احترام مشتری به شما بیشتر خواهد بود.

 

شما کارو شروع کن من تا ۳…۴ روز آینده پرداخت می کنم

فقط یک جمله کوتاه می گویم : باور این جمله یکی از بزرگترین اشتباهاتی بود که شخصا بارها انجام دادم !!!

 

مشتریانی که بیش از حد سوال می کنند

چند مدت پیش برای یک پروژه نرم افزاری شخصی با بنده تماس گرفت و سوالاتی را پرسید. مجددا فردای آن روز تماس گرفت و سوالات دیگری مطرح کرد. این روال ادامه پیدا کرد تا اینکه گاهی تماس ها به مدت ۱ ساعت یا حتی بیشتر به طول می انجامید و انواع و اقسام سوالات پرسیده می شد. در حین صحبت ها نیز مرتبا گفته می شد که ما قصد داریم پروژه خودمون رو به شما بدیم اما قبلش باید از جزییات و نحوه کار شما مطمئن بشیم!!! 

نکته ) اگر مشخص شدن جزییات پروژه بیشتر ازیک یا دو روز زمان نیاز داشت حتما از همان موقع پیش پرداختی را بگیرید تا زمان شما بی دلیل هدر نرود!!!

 

نکته ) دقت کنید که جملات بالا یا صدها جمله مشابه دلیل بر این نیست که شما کار را انجام ندهید. ممکن است در پروژه ای در ابتدای کار شرط شود که برنامه نویس بایستی در هر لحظه در اختیار و در دسترس باشد. اما اصولا در اکثر پروژه ها چنین شروطی نیست و باید شما دقت کافی را داشته باشید.

دوستان گرامی اگر جملات دیگری در این رابطه شنیده اید لطفا از طریق کامنت ها بنویسید.

 

منبع ۱ : پیج etodayn

منبع ۲ : تجربیات شخصی

 

از چه مشتریانی باید دوری کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code