سه شنبه , آذر ۲۰ ۱۳۹۷
خانه / اخبار دنیای برنامه نویسی / نحوه قیمت گذاری نرم افزار

نحوه قیمت گذاری نرم افزار

نحوه قیمت گذاری نرم افزار

 

یکی از سوالاتی که بسیاری از برنامه نویسان و طراحان سیستم با آن مواجه هستند موضوع نحوه قیمت گذاری نرم افزار می باشد. بسیار پیش آمده که پروژه ای به برنامه نویسی پیشنهاد شده است و درخواست تایین قیمت شده است. در این جاست که برنامه نویس دچار شک و شبهه شده است. بسیار دیده شده است که برنامه نویسانی بوده اند که قیمتهای بسیار بالا را پیشنهاد داده اند که باعث دلسردی مشتری شده است یا متقابلا برنامه نویسانی که مبالغی بسیار اندک را پیشنهاد داده اند که حتی جبران دخل و خرج های عادی آنها هم نبوده است.

 

در این مقاله از وب سایت AspCore.ir قصد داریم در مورد نحوه قیمت گذاری نرم افزار به صورت کامل صحبت کنیم و راهها و چالشهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

نحوه قیمت گذاری نرم افزار

در کشور سازمانی وجود دارد به نام سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور که همه ساله قیمت گذاری معینی را جهت فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات و انفورماتیک انجام می دهد و در قالب فایل PDF منتشر می کند. در ادامه می توانید این نرخ نامه را دانلود نمایید.

 

دانلود نرخ نامه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

 

گرچه در این تعرفه موارد بسیار زیادی رعایت شده است و ریزه کاریهای زیادی وجود دارد اما با نگاهی گذرا به این فایل متوجه خواهید شد که شما برای قیمت گذاری پروژه های خود نمی توانید از این تعرفه ها استفاده نمایید یا حداقل باید گفت در این تعرفه به قدری فرمول و ضریب و … وجود دارد که برای ما که قصد داریم یک پروژه را برای مشتری انجام دهیم قابل استفاده نیست.

در این تعرفه برای یک مهندس نرم افزار دو نوع قیمت گذاری تعریف شده است. یکی بر اساس نفر/ساعت و دیگری بر اساس تعداد خط کد. در قیمت گذاری اول شما بر حسب تعداد ساعاتی که روی یک پروژه کار می کنید هزینه دریافت می کنید و در قیمت گذاری نوع دوم هزینه دریافتی بر اساس تعداد خط کدهایی می باشد که شما برای پروژه نوشته اید.

اما خب با قدری تامل می توان دریافت هیچ کدام از روشهای بالا برای قیمت گذاری منصفانه نیست. چون ممکن است یک نرم افزار توسط یک برنامه نویس در عرض ۲۰ ساعت نوشته شود و توسط برنامه نویس دیگری ۵۰ ساعت. در این صورت برنامه نویسی که سریع تر نرم افزار را نوشته و به عبارتی حرفه ای تر بوده ضرر خواهد کرد. در مورد تعداد خط کد شرایط نیز به همین منوال می باشد.

 

ببینید دوستان در قیمت گذاری یک نرم افزار عوامل مختلفی دخیل هستند مانند :

  • نوع نرم افزار
  • زمانی که شما صرف می کنید
  • تخصص مورد نیاز جهت انجام نرم افزار
  • اینکه نرم افزار شما پشتیبانی دارد یا خیر
  • سابقه کاری شما یا تیم شما
  • دولتی یا خصوصی بودن مشتری
  • وضعیت مالی مشتری
  • رقبای شما در بازار
  • تعداد نصب نرم افزار شما
  • و …

 

موارد بالا همگی جزو مواردی می باشد که در قیمت نرم افزار می تواند تاثیر داشته باشد. اما در نهایت این شما هستید که باید قیمت را تایین کنید.

 

قیمت گذاری تجربی نرم افزار

 

قیمت گذاری نرم افزار اصولا یک موضوع تجربی می باشد و به هیچ عنوان نمی توان روش خاصی را برای آن پیدا کرد. در این جا قصد دارم مواردی که در قیمت گذاری نرم افزار طبق تجربه شخصی کسب کرده ام را برای شما بگویم.

 

موضوع اول نوع مشتری می باشد. گاهی مشتری شما یک دانشجو می باشد که قطعا قصد هزینه کردن زیاد را ندارد و گاهی هم یک شرکت بزرگ می باشد که مبالغ زیادتری می تواند بپردازد.

اما مشتری هر چه باشد باید دقت کنید قبل از ارائه قیمت حتما به صورت کامل از جزییات پروژه با اطلاع باشید. اصولا مشتریان نرم افزار موقع سفارش دادن تاکید زیادی روی ساده بودن پروژه دارند.

به عنوان مثال چندمدت قبل یک مشتری سفارش یک نرم افزار حسابداری به من داد و در توضیحات گفت که یک نرم افزار حسابداری بسیار ساده را می خواهد و قصد ندارد سیستم بزرگ و جامعی باشد.

در مورد جزییات نرم افزار حسابداری سوال کردم که آیا باید قابلیت ثبت چک و سفته و فیش را داشته باشد؟ پاسخ داد بله. پرسیدم آیا باید ترازهای مالی شرکت را محاسبه کند؟ پاسخ داد بله. پرسیدم آیا نیاز به انواع گزارشات دارد ؟ پاسخ مثبت بود و …

در واقع این مشتری یک سیستم حسابداری بسیار کامل و جامع را می خواسته اما از واژه ساده بودن پروژه استفاده می کند. بنابراین حتما و حتما قبل از ارائه قیمت و زمان به صورت کامل مشخص کنید نرم افزار چه قسمتهایی را خواهد داشت و همه این موارد را مکتوب بنویسید و قیمتی را که ارائه می کنید حتما تاکید کنید که برای موارد نوشته شده می باشد.

 

موضوع بعدی اینکه معمولا مشتریها در حین پروژه مواردی را به خاطر می آورند که تغییرات زیادی را در روال کار پروژه به وجود می آورد. قبل از شروع به کار پروژه حتما و حتما تاکید کنید که در صورت بروز تغییرات قیمت گذاری متغیر خواهد بود. (این مورد در انجام پروژه ها بسیار پیش می آید.)

 

اما مورد بعدی بحث پشتیبانی های بعدی می باشد. بعد از تحویل کار به مشتری شما بایستی زمانی را جهت تست به مشتری بدهید تا باگ ها و خطاهای احتمالی رفع شود. اما باز هم باید حتما قبل از انجام پروژه به مشتری تاکید کنید که پشتیبانی نرم افزار مخصوص پروژه درخواستی می باشد و تغییرات خارج از قرارداد مشمول قیمت گذاری مجدد خواهد شد. یکی از بزرگترین مشکلات برنامه نویسان در طول پروژه همین موضوع درخواست های مکرر مشتری می باشد. در خواستهایی که عمدتا از ابتدای کار مطرح نشده است و در طول پروژه مطرح می شود.

 

اما با رعایت کردن تمامی موارد بالا حالا نوبت ارائه قیمت می باشد. حین قیمت گذاری به یکسری موارد دقت کنید. اول اینکه حدودا این پروژه چقدر از شما زمان می گیرد. مثلا اگر یک ماه زمان تخمینی شما می باشد. قیمتی در حدود ۲ میلیون تومان را برای این زمان در نظر بگیرید.

نکته بعدی اینکه چقدر تخصص مورد نیاز می باشد جهت انجام پروژه. ممکن است دو پروژه مختلف وجود داشته باشد که هر دو ۱ ماه زمان ببرد. اما یکی بسیار ساده و دیگری بسیار حرفه ای و با تکنولوژی های جدید باشد.

فرض را بر این میگذاریم که از نظر تخصصی نیز نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. حدود ۱ میلیون تومان هم برای بحث تخصص خود به مبلغ پروژه اضافه کنید. اما یک پروژه از لحظه ای که به شما پیشنهاد داده می شود تا لحظه ای که استارت بخورد شامل مراحل مختلفی می باشد.

مانند قانع کردن مشتری، توضیح دادن به مشتری، و اینکه بسیاری از مشتریها هیچ آشنایی با برنامه نویسی ندارند که باید توضیحات زیادی ارائه شود و … که شما مبلغ حدود ۱ میلیون تومان نیز برای این موارد به پروژه اضافه کنید چون به هرحال زمان زیادی را از شما گرفته. تا اینجا یک پروژه ا ماهه حدود ۴ میلیون تومان قیمت داشت.

از اینجا ببعد نیز مواردی مانند پشتیبانی، نوع مشتری، تجربه کاری شما، وضعیت بازار و رقبا و … نیز موثر است که در قیمت گذاری می تواند تاثیر گذار باشد.

 

نحوه قیمت گذاری نرم افزار

درباره سعید بحرانی فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *